Wanneer loont elektrisch rijden?

Elektrisch rijden wordt steeds meer een serieuze optie voor berijders in personenauto’s. Niet alleen schieten de (snel)oplaadpunten de komende jaren als paddenstoelen de grond uit, ook de actieradius van de nieuwe elektrische voertuigen neemt in snel tempo toe. Daarmee wordt de elektrische auto voor zowel het bedrijfsleven als privégebruik een stuk interessanter. Maar minstens zo belangrijk is dat de keuze voor elektrisch rijden ook financieel gunstig uitpakt. Als we kijken naar het BEP (Break Even Point) van de EV dan steekt deze de benzine- en dieselauto naar de kroon.

Ontdieseling

Het Break Even Point is het punt waarop het financieel niet uitmaakt of je voor een auto op benzine, diesel of stroom kiest. Van oudsher vergeleken we voor het Break Even Point de diesel- met de benzineauto’s. Het kantelpunt lag de laatste jaren bij gemiddeld 40.000 kilometer waarna de keuze voor diesel goedkoper was dan de benzine. Een verandering in de brandstofprijs kan roet in het eten gooien. De dieselmotor lijkt echter zijn langste tijd te hebben gehad. Ontdieseling is de trend.

BEP van vol elektrische auto

Het wordt nu tijd om te kijken naar het Break Even Point van een EV ten opzichte van de benzineauto. En de BEP ligt verrassend genoeg al op… 25.000 km/jaar. Daarbovenop komt een voordeel van bijna 6 cent per kilometer! De stroomprijs is laag en zal waarschijnlijk nog verder zakken. Tel daarbij op de prettig lage bijtelling van 4% die geldt bij volledig elektrisch rijden en de EV is ineens zo gek nog niet.

Meer aanbod

Alle grote merken brengen de komende twee jaar nieuwe volledig elektrische voertuigen op de markt met een actieradius van 300 kilometer en meer per lading. Het is duidelijk dat er op het gebied van elektrisch rijden veel gebeurt en staat te gebeuren. EV’s hebben de toekomst. En daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.

Auteur: Ric van Leusden