De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Begin 2021 telde Nederland nog 526,5 duizend elektrische en hybride auto’s, op 1 januari waren dit er ruim 725,5 duizend. Een stijging van bijna 38% in een jaar tijd. Deze stijging is deels te danken aan de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) in combinatie met de toenemende leeftijd van personenauto’s. Maar daarnaast kiezen ook steeds meer mensen bewust voor een elektrische auto. De voordelen worden namelijk steeds aantrekkelijker. Wat deze voordelen zijn leest u hier.

Waarom kiest u voor elektrisch rijden?

1. Bijdragen aan een fossielvrij leven

In plaats van fossiele brandstoffen (benzine of diesel) wordt er bij elektrisch rijden gebruik gemaakt van stroom. U draagt dus bij aan het mogelijk maken van een fossielvrij leven.

Toch is de elektrische auto nog niet 100% fossielvrij. Een elektrische auto heeft weliswaar geen fossiele brandstof nodig om te rijden, maar wel om gebouwd en vervoerd te worden. Daarnaast is de stroom waar elektrische auto’s op rijden niet in alle gevallen duurzaam opgewekt.

Is dit dan nog wel een voordeel? Ja zeker! Elektrische auto’s zijn alles bij elkaar opgeteld al een flink stuk schoner dan brandstofauto’s. En dat verschil zal in de toekomst alleen maar toenemen: we wekken steeds meer duurzame stroom op en ook wordt de productie van elektrische auto’s duurzamer.

2. Een elektrische auto kan voordeliger zijn

Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak lager dan de kosten voor een benzine- of dieselauto. Hoe dat zit? Dat leggen we u graag uit.

De op dit moment leverbare benzineauto’s zijn doorgaans duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselauto’s. De voornaamste reden hiervan is het dure accupakket. Toch is een elektrische auto een goede optie, deze is namelijk een stuk goedkoper in gebruik. Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel én u betaalt geen wegenbelasting (hieronder meer hierover). Daarnaast bent u aan onderhoud minder kwijt.

Belastingvoordelen

De overheid wil elektrisch rijden stimuleren. Omdat de hoge aanschafprijs wel een barrière kan zijn, is er onder andere een aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.Ook zijn er nog andere voordelen die een positieve invloed hebben op de totale kosten van elektrisch rijden. Zo betaalt u tot 2025 geen motorrijtuigen- en aanschafbelasting (bpm). Kijk voor alle voordelen op de website van de Rijksoverheid.

3. Een elektrische auto is goedkoper in onderhoud

Een elektrische auto bezit veel minder draaiende onderdelen dan een brandstofauto. Zo is de kans dat er iets kapot gaat dus ook een stuk kleiner en is er minder onderhoud vereist. Ook de banden en de remmen gaan langer mee, omdat je grotendeels ‘op je accu afremt’, wat voor minder slijtage zorgt dan de manier waarop je in een brandstofauto remt.

De voordelen van elektrisch rijden

Dit betekent voor u:
  • Beter voor het milieu
  • Geen last van hoge benzineprijzen
  • Kostenbesparing door te rijden op zelf opgewekte energie
  • Thuis voor de deur uw auto opladen

Waar moet u op letten met elektrisch rijden?

1. Er zijn nog niet overal genoeg laadpalen

Een elektrische auto heeft stroom nodig om te kunnen rijden en daarom is het belangrijk dat u voldoende mogelijkheden heeft om uw auto op te laden.

Wanneer en hoe vaak u moet laden ligt aan de actieradius, ook wel ‘rijbereik’ genoemd. Voor de meeste elektrische auto’s ligt de actieradius tussen de 300 en 600 kilometer. Bij de wat oudere auto’s (van vijf jaar of ouder) is dit minder: tussen de 125 en 250 kilometer.

In Nederland is die actieradius meestal geen probleem; nergens staan zoveel laadpalen als in Nederland. Maar als je met de auto op vakantie gaat, kan het lastiger zijn je elektrische auto op tijd op te laden. Voor sommige mensen is dat de reden voor ‘range anxiety’, ofwel: bang om met een lege accu langs de weg te komen staan. De wegenwacht moet dan komen om je accu op te laden.

2. Laden duurt langer dan tanken

Als je ‘s avonds van je werk terugkomt en je auto pas de volgende ochtend weer nodig hebt, dan is een lange laadtijd geen probleem; je hebt je auto niet nodig als je slaapt. Maar als je accu onderweg leegraakt en je bij een openbare laadpaal je accu vollaadt, ben je langer bezig dan als je benzine of diesel tankt.

Gelukkig heb je langs de snelweg, zeker in Nederland, ook zogeheten ‘snelladers’. Laden bij zulke laadpalen gaat een stuk sneller dan bij een gewone openbare laadpaal. Toch ben je ongeveer een kwartier bezig om je accu voor meer dan 100 kilometer op te laden. Bovendien is laden aan een snellader duur, bijna net zo duur als benzine of diesel.

Mocht je op vakantie gaan met je elektrische auto, hou er dan zeker in het hoogseizoen rekening mee dat er soms een rij staat bij de snelladers langs de snelweg. Reken dus voor de zekerheid extra tijd voor het wachten én het laden.

3. Een elektrische auto is relatief duur in aanschaf

Voorlopig is een elektrische auto nog relatief duur. Die hogere prijs komt vooral doordat accu’s duur zijn om te maken. En ook veel andere onderdelen in elektrische auto’s worden goedkoper. Experts verwachten daarom dat een nieuwe elektrische auto rond het jaar 2025 goedkoper is in aanschaf dan een brandstofauto.

Maar nu, in 2021, geldt dat een elektrische auto nog duurder is. Zo is de vanafprijs van een elektrische Volkswagen Golf bijvoorbeeld € 34.005 en van een gewone Golf € 25.995.

Bovendien zijn er nog niet zo veel elektrische tweedehands auto’s te koop. Daardoor zijn elektrische auto’s ook tweedehands nog relatief duur in aanschaf.

Hoe kies ik een elektrische auto die bij mij past?

U bent eruit: het wordt een elektrische auto! De volgende stap is het kiezen van een auto. En dat is best een opgave, want tegenwoordig zijn er veel verschillende elektrische auto’s op de markt. Hoe bepaalt u welke auto bij u past? Wij helpen u daarmee!

Bij het kiezen van een auto is het belangrijk om te letten op een aantal factoren, zoals actieradius, snelladen, trekgewicht. Wat houdt het in, en wat is belangrijk voor u?

Type elektrische auto

Er zijn verschillende elektrische auto’s op de markt. De twee populairste modellen zijn de plug-in hybrid (PHEV) en de volledig elektrische auto (BEV).

De volledig elektrische auto rijdt puur op elektriciteit. De plug-in hybrid heeft naast een elektrische motor, ook nog een brandstofmotor. Het elektrische bereik van een plug-in hybrid is lager dan die van een volledig elektrische auto, ongeveer 42 kilometer. Het elektrische bereik van een BEV is al gemiddeld 291 kilometer.

Actieradius

Welke afstand rijdt u regelmatig per dag? Is dat 15 kilometer heen en terug, dan hoeft de actieradius niet zo’n grote range te hebben. Is dat een stuk meer of is het erg variabel? Kijk dan naar een actieradius met een grotere range.

Naast te kijken naar de range van de actieradius is het ook van belang om te kijken naar het dagelijks gebruik van de auto. Staan er bij uw werk laadpalen? Dan kunt wellicht volstaan met een kleinere range.

Trekgewicht

Rijdt u soms met een aanhanger of gaat u met een caravan op vakantie? Let dan goed op, want bij verschillende elektrische auto’s is een trekhaak niet mogelijk.

Maximum laadcapaciteit

De maximum laadcapaciteit is te vergelijken met een brandstoftank van een auto met verbrandingsmotor. Hoe groter de accu van de auto is, hoe verder u ermee gaat komen. Houd er wel rekening mee dat u met een grotere accu er langer over doet om vol te laden.

Laadtijd

Heeft u een auto op het oog? In de specificaties van de elektrische auto kunt u de laadtijden voor standaard en snelladen vinden. Zoals zojuist beschreven, een elektrische auto met een grotere laadcapaciteit heeft logischerwijs langer nodig om op te laden dan een auto met een lagere capaciteit. Ook andere factoren zoals het vermogen van de laadpaal, de temperatuur van de batterij en hoe vol deze al opgeladen is, hebben een direct effect op de laadtijd.

Bij Terberg Business Mobility hebben we al meer dan 50 jaar ervaringen in het financieren en leasen van (bedrijfs)voertuigen. Met meer dan circa 40.000 contracten in beheer zijn we een van de grotere mobiliteitsaanbieders van Nederland. Verder zijn we een echt familiebedrijf dat ondernemers begrijpt. Wij zijn een betrokken leasemaatschappij die weet wat ondernemers beweegt.

Samen met ons zusterbedrijf JustLease, specialist in private lease, streven wij ernaar om iedereen te bedienen met passende mobiliteitsoplossingen en een partner in business te zijn.