Terug naar het overzicht

Werknemers hebben soms meer aan mobiliteit dan aan een auto

20 november 2017

De wereld wordt complexer en mobiliteit dus ook. Voor veel mensen is een auto verreweg de beste oplossing, maar in sommige gevallen zijn flexibele oplossingen praktischer. Al was het maar om stad en regio bereikbaar te houden.

Verschillende Europese metropolen zijn al volledig dichtgeslibd. Ook dichtbij huis worstelen steden met de enorme verkeersdruk: Brussel en Antwerpen bijvoorbeeld zijn een ramp in de spits. Langzamerhand ontstaat het besef dat óók werkgevers en werknemers daar iets aan kunnen doen, zónder dat iedereen gelijk op de fiets door de regen moet.

Amsterdam bereikbaar

Onder druk wordt alles vloeibaar, ook mobiliteit. Binnenkort wordt de Amsterdamse Zuidas voor tien jaar verbouwd, wat een enorme uitdaging voor het verkeer zal betekenen. Simpel gezegd: er móeten minder auto’s op de weg zijn om Amsterdam bereikbaar te houden. Daartoe is het project Mobility as a Service (MAAS) bedacht. Binnen het MaaS-concept worden alle mogelijke vormen van vervoer gecombineerd en het is daarmee, in andere woorden, een marktplaats voor mobiliteit.

Deeleconomie

Hoe zinvol is het om een auto te bezitten als-ie voor 95 procent stil staat? De deeleconomie gaat uit van het delen van overvloed. Eenvoudig geformuleerd: van bezit naar mobiliteit. Als werkgever geef je dus niet standaard een dure auto aan mensen, maar stel je ze in staat om zelf de perfecte mix van mobiliteit in te kopen. Misschien is dat een Tesla in het weekend en een fiets doordeweeks. Of juist andersom. Wellicht is het een treinabonnement met vouwfiets en als het regent een deelauto. De mogelijkheden zijn eindeloos en kunnen per dag verschillen. Er zijn vele wegen die naar kantoor leiden, om een oud spreekwoord te misbruiken. In Amsterdam is een app gemaakt waar de gebruiker de beste combinatie van vervoersmiddelen kiest, afhankelijk van wensen, route en tijdstip.

Voordelen voor werkgevers

Ook voor werkgevers is het slimmer om te denken in termen van ‘mobiliteit’ dan in termen van ‘auto’. Ik ben niet tegen auto’s maar in sommige gevallen ziet maatwerk er gewoon anders uit. Maar wat zijn nou eigenlijk die voordelen?

  • Natuurlijk wilt u graag dat mensen op tijd op het werk verschijnen. Maar in de dichtslibbende Randstad is dat nog wel een dingetje. Flexibele oplossingen zorgen voor minder reistijd en meer medewerkers die op tijd zijn.
  • U kunt als werkgever (ook in secundaire arbeidsvoorwaarden) presenteren als moderne baas, die laat zien oog te hebben voor wat er speelt in de samenleving en proactief naar oplossingen zoekt.
  • Een auto is niet alleen fijn maar ook duur. Wanneer je deze kunt delen of af en toe laten staan, kun je als werkgever flink op de kosten besparen.
  • U stimuleert gedragsverandering, bijvoorbeeld in de richting van thuiswerken. Op termijn bent u nóg minder kwijt aan dure parkeer- en werkplekken.
  • Uw medewerkers gaan bewuster nadenken over de kosten van mobiliteit. Van “de baas betaalt wel”, naar “wat is eigenlijk het slimst om te doen?”.
  • U levert een bijdrage aan het bereikbaar houden van stad en regio. Dat is in het belang van de hele samenleving en dus ook in dat van werkgevers.

Auteur: Basti Baroncini

Delen via