Terug naar het overzicht

Welkom in de wondere wereld van het laden

3 december 2018

Met de komst van elektrisch rijden komen er in een rap tempo nieuwe woorden en begrippen bij. Je hebt woorden die in de volksmond ontstaan, zoals de ‘laadpaalklever’: iemand die zijn of haar auto op een laadplek laat staan terwijl de auto allang is opgeladen. De laadpaalklever is een bron van ergernis voor andere elektrische rijders. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik me onlangs onbewust schuldig heb gemaakt aan laadpaalkleven (op zich al wonderlijk, want ik heb niet eens een elektrische auto). Ik parkeerde mijn dieselbusje in alle haast per ongeluk op een laadplek. Dat kwam mij duur te staan: een bon en een pissig briefje van een elektrische rijder onder mijn ruitenwisser. Terecht natuurlijk, maar het was echt geen opzet, geloof me.

Alle nieuwe termen op een rijtje
Naast de woorden die in de volksmond ontstaan, strooien fabrikanten en de overheid met termen en begrippen waarmee lang niet iedereen vertrouwd is. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een laadpunt en een laadlocatie? Wanneer spreek je van snelladen? Waar staan afkortingen zoals OCPI voor? Weet jij het? Ik niet, maar gelukkig is er voor ons (ervan uitgaande dat veel lezers van deze column net als ik onbekend zijn met al die nieuwe woorden) een handige definitielijst gemaakt. Hierin staan allerlei begrippen uit de wereld van het autoladen per thema gerangschikt.

Slimme begrippenlijst van de RVO
Er is begrippenlijst opgesteld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De RVO deed dat in samenspraak met ElaadNL (kennis- en innovatiecentrum voor slim laden en infrastructuur in Nederland) en het Nederlands Kennisplatform voor Publieke Laadinfrastructuur (NKL). Hieronder vast enkele voorbeelden uit de lijst.

1. Wanneer spreek je van een gewone lader of een snellader?
Een laadpunt met een vermogen van hoogstens 22kW is een gewone lader. Vanaf 22 kW spreken we van een snellader. Deze laadt je auto razendsnel op (gemiddeld 20-30 minuten), maar wel slechts tot 80%. De ontwikkelingen met snelladen gaan (heel toepasselijk) razendsnel. Tegenwoordig zijn er
snelladers die een vermogen leveren van 175 kW en meer. Sommigen leveren zelfs 350 kW en voor bussen en vrachtwagens zijn er al laders met een vermogen van 450kW.

2. Wat is een: laadlocatie, laadstadion, laadpunt en contactpunt
Een laadlocatie bestaat uit één of meerdere laadstations. Een laadstation heeft één of meerdere laadpunten die stroom leveren en een interface waar je, je pasje in doet. Er zijn ook laadstations die werken zonder een pasjessysteem. Dit zijn de zogenaamde plug & charge laadstations. Bij het inpluggen van je auto, word je automatisch geïdentificeerd.

Een laadpunt kan verschillende typen contactpunten hebben. Dat komt omdat auto’s ook verschillende laadsystemen hebben. Een contactpunt kan een outlet/socket zijn. Ofwel in gewoon Nederlands: een stopcontact/contactdoos. Het kan ook een connector zijn die via een kabel vastzit aan het laadstation. Dat laatste zie je vaak bij snelladers.

Tip! Als er meerdere contactpunten op een laadpunt zitten, kan er toch maar één voertuig tegelijk laden. Dus let op voordat je al te enthousiast inplugt.

3. Wat is inductieladen?
Koken op inductie is inmiddels aardig ingeburgerd, maar inductieladen? Inductieladen of draadloos laden is een innovatieve manier om in de toekomst elektrische auto’s op te laden. Inductieladen gaat via twee magnetische spoelen. De ene spoel zit in de grond en is aangesloten op een stroombron. De andere spoel zit in het voertuig en is aangesloten op de batterij van de auto. Via een magnetisch veld wordt energie overgedragen van de spoel in de grond naar de spoel in de auto. Verschillende bedrijven experimenten met draadloos opladen, maar het zal nog wel even duren voordat we er echt van kunnen profiteren.

4. Wat is een laadlocatie-eigenaar?
De laadlocatie-eigenaar is de degene die eigenaar is van de laadlocatie en vaak ook van de laadpunten. Afhankelijk van de plek (privaat of publiek) waar de laadpalen staan, verzorgt de locatie-eigenaar de stroom. Dat kan bijvoorbeeld de gemeente zijn, maar ook de eigenaar van een parkeergarage. Als je als bedrijf of particulier een laadpaal op je eigen parkeerterrein hebt staan, ben je ook locatie-eigenaar.

Dit was een voorproefje, maar check vooral de Begrippenlijst. Goed om te weten: hij wordt regelmatig geüpdate. Persoonlijk vind ik het een goed initiatief om particulieren en ondernemers meer bekend te maken met nieuwe woorden en begrippen rondom elektrisch rijden. Want bekend, maakt bemind!

Auteur: Irma Schouten

Delen via