Terug naar het overzicht

Vliegende auto’s zijn de toekomst

18 december 2017

Een leaseauto kent twee componenten: praktisch én uitstraling. Hij moet z’n werk doen, én het mag er sexy uitzien. Wie het daar mee eens is, stel ik graag voor aan de overtreffende trap: de vliegende auto. Verkrijgbaar vanaf 2019 en gemaakt in ons eigen Noord-Brabant.

De vliegende auto is in eerste instantie natuurlijk een jongensdroom, uit stripboeken en Hollywood-films. Maar die droom lijkt nu werkelijkheid te gaan worden. Momenteel wordt in de Brabantse gemeente Raamsdonksveer door het bedrijf PAL-V een testvoertuig gemaakt, die – als alles goed gaat – vanaf 2019 op de markt komt. Belangstellenden moeten diep in de buidel tasten: voor de eerste exemplaren betaal je 499.000 euro, en dat is dan natuurlijk wel exclusief btw.

Van twee werelden het beste

De Pal-V is eigenlijk een auto en vliegtuig ineen: je mag er mee op de weg én in de lucht. Dat maakt het ook tot zo’n duur apparaat: het moet voldoen aan alle regels voor auto’s, maar óók aan alle voorschriften voor kleine vliegtuigen.

Maar wat zijn nou de grote voordelen, zult u misschien denken? In de eerste plaats zijn er grote praktische voordelen, bijvoorbeeld in reistijd. Wanneer u naar (laten we zeggen) Parijs gaat, dan moet u eerst naar een vliegveld rijden, van de parkeerplaats naar de douane lopen, dan een tijdje wachten, en vervolgens met een heleboel anderen in een kleine cabine zitten. En ook in Parijs duurt het weer een paar uur voordat u op de plek van bestemming bent aangekomen.

Een vliegende auto heeft enorm veel tijdswinst voor werknemers of directeuren. Je rijdt namelijk direct naar het dichtstbijzijnde vliegveld, stijgt op, en in Parijs draai je zo van de landingsbaan de snelweg weer op. Makkelijker kan haast niet.

Wat wilt u uitstralen?

Tel daarbij (zeker in de eerste tien jaar) de enorme uitstraling bij op.  Als je je als innovatief werkgevers- én consumentenmerk wil neerzetten, is dit een prachtkans om aan je beeldvorming te werken. Denk eens aan aantrekkelijk werkgeverschap: hoe moeilijk kan het nog zijn om werknemers aan je te binden, als ze af en toe gebruik mogen maken van de vliegende auto? Bij zakenblad Quote kreeg je jaren geleden al geen reiskosten, maar mocht je decadent de company-Porsche gebruiken. Dit is zelfs daarvan de overtreffende trap.

Vliegbrevet binnen opleidingsbudget

Wel zijn er strikte regels voor het gebruik van de vliegende auto. Zo moet je in bezit zijn van rijbewijs én vliegbrevet. Maar goed, wellicht kan dát weer uit het opleidingsbudget gehaald worden.

Misschien wilt u de vliegende auto op een andere wijze financieren dan kopen? Dan zoudt u ook aan leasen kunnen denken. We hebben de vraag nog niet gehad, maar misschien bent u de eerste? Bij wie interesse heeft, komen we graag een kopje koffie drinken.

Auteur: Basti Baroncini

Delen via