Terug naar het overzicht

Wat vind jij van zelfrijdend vervoer?

30 mei 2019

De krant lezen, je make-up doen of studeren in de auto. Door zelfrijdende vervoer (de computer brengt je waar je moet zijn) heb je straks letterlijk je handen vrij om andere dingen te doen. Maar de vraag is: hoe lang duurt dat nog?

Kent u dat filmpje van Frans Bromet, eind jaren negentig? Hij vraagt mensen of ze een mobiele telefoon zouden willen hebben. Stuk voor stuk antwoorden ze: “Aan een antwoordapparaat heb ik meer dan genoeg”, of “Ze sturen maar een brief”.
Precies zo zal het gaan met zelfrijdende auto’s. Nu nog geeft bijna de helft van de mensen aan liever zelf het stuur in handen te houden, dan de eindverantwoordelijkheid aan een algoritme over te dragen. Maar naarmate de gemakken groter zullen blijken te zijn, gaat de grootste groep alsnog om. Volgens deskundigen zou 2021 of 2022 het jaar van een kleine doorbraak kunnen worden, waarna het nog een jaar of twintig duurt voordat het grootste deel van het wagenpark ‘om’ is.

Voordelen
Zelfrijdende auto’s hebben eindeloos veel voordelen, ook voor werkgevers. Niet alleen is de verwachting dat de computer veel efficiënter met brandstof omgaat dan onze eigen rechtervoet. Ook zal het wegoppervlak veel beter benut kunnen worden. De grote hoeveelheid (en gekoppelde) informatie die tegen die tijd beschikbaar is, kan ervoor zorgen dat realtime reisinformatie gekoppeld wordt aan externe informatiebronnen zoals het weer, maar ook de persoonlijke voorkeuren van de reiziger. Om nog maar te zwijgen van de enorme daling van het aantal ongelukken. Naar verwachting kunnen computers het aantal verkeersdoden en -gewonden doen afnemen met negentig procent.

Technische oplossingen
Het lijkt natuurlijk ideaal als je je medewerkers een uur langer beschikbaar hebt om mails te beantwoorden en telefoontjes te plegen terwijl ze naar huis rijden. Maar voor het zover is, moeten nog wel wat hobbels genomen worden. Hoe snel dat gaat, is nog niet helemaal duidelijk.
Allereerst zijn er de technische uitdagingen. Weliswaar zijn er steeds meer experimenten met zelfrijdende auto’s, maar echt veilig zijn ze nog niet. Toch is de verwachting dat als de ontwikkelingen exponentieel blijven stijgen, en big data steeds meer voorspellend vermogen hebben, dat op zich niet heel lang hoeft te duren.

Wettelijk en ethische kanten
Wat wellicht langer zal duren, is de wettelijke en ethische component. Stel dat de zelfrijdende auto zichzelf in de prak rijdt, wie draait er dan op voor de kosten? De verzekeraar zal wijzen naar de fabrikant, want daar komt de software vandaan. Maar het is maar de vraag of die daar blij mee is.
En dan is er ten slotte nog de ethische component. Stel dat de zelfrijdende auto een botsing niet meer kan voorkomen, voor wie kiest-ie dan? De berijder of degene die toevallig voorbijfietst? Ethische keuzes die besloten kunnen liggen in de algoritmes, maar waar we als samenleving nog over moeten begínnen met nadenken.

Kortom: we zullen vermoedelijk allemaal omgaan, maar het kan nog even duren.

Auteur: Basti Baronchini

Delen via