Terug naar het overzicht

Verlaag snelheid naar 100?

9 oktober 2019

Niet alles kan! Zo luidde de titel van het rapport dat VVD-coryfee Johan Remkes vorige week aanbood aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Kort samengevat: er is een grens aan de economische activiteiten die we kunnen ontplooien op het dichtbevolkte Nederland. Daarom moeten we keuzes maken die pijn doen. De snelheid verlagen naar 100 kilometer per uur is het laaghangende fruit der maatregelen.

Te lang hebben we gedacht dat álles kon. Onbeperkt economische activiteiten ontplooien, ons onbeperkt verplaatsen met auto en vliegtuig én gezond leven in een fijn land met bloeiende natuur. Ook bij de VVD (eerst Ed Nijpels), nu Johan Remkes) komen ze nu tot de conclusie dat dat niet langer allemaal naast elkaar kan bestaan. Niet alles kan.

Stikstofcrisis

Aanleiding is natuurlijk de uitspraak van de Raad van State die vlak voor de zomer het stikstofbeleid van de overheid genadeloos kapittelde. Het gevolg daarvan is dat 18.000 bouwprojecten stil zijn komen te liggen. Eérst moet de stikstofcompensatie op orde zijn, dan pas mag de spade opnieuw in de grond.

En dus moeten we kiezen: laten we de woningnood in de grote steden oplopen? Pakken we Schiphol aan? Gaan we boeren uitkopen om ze te laten stoppen met veehouderij? Of gaan we met z’n allen langzamer rijden op de snelweg? Zeggen dat je die keuze niet wil maken, is geen optie. We moéten kiezen, we zijn gebonden aan de wet. Kiezen we niet, dan valt de hele bouwsector stil. En dat is óók kiezen.

En dus gaan we wegstrepen

  • De woningtekort laten oplopen is voor geen enkele politieke partij een optie.
  • Schiphol heeft een soort status aparte binnen onze economie. Wanneer het aantal vliegbewegingen het afgesproken maximum benadert, worden de regels veranderd. Schiphol drastisch inkrimpen lijkt daarmee geen optie, hoe graag omwonenden dat misschien ook zouden willen.
  • Boeren uitkopen lijkt misschien logisch: waarom zouden we op een van de drukst bevolkte stukjes aarde voedsel moeten produceren voor elders? En sommige boeren zouden voor een goede prijs best willen stoppen. Maar procedures om boeren die hun bedrijf niet willen verkopen, te dwingen afstand te doen van hun nering gaat vele jaren duren.
  • Het meest logisch lijkt daarom om de snelheid te verlagen naar 100 kilometer per uur op snelwegen. Simpelweg omdat dit de makkelijkste en acceptabelste manier om als samenleving in beweging te komen. Het is vervelend, maar andere opties zijn veel ingewikkelder of onwenselijker. Dit is het laaghangende fruit.

Daarom moeten de bordjes met 130 en 120 snel vervangen worden door bordjes met 100. Niet omdat het leuk is, maar omdat we geen andere keuze hebben.
Bijkomend voordeel is trouwens dat het aantal verkeersdoden ook drastisch zal verlagen omdat het verkeer veiliger wordt. Vorig jaar belde bij bijna 700 gezinnen een agent aan om slecht nieuws te brengen. Dat hoge aantal accepteren omdat we graag 130 rijden, was sowieso al een gekke gedachtekronkel.

Auteur:  Basti Baroncini

Delen via