Terug naar het overzicht

Verandert mobiliteit na corona definitief?

10 september 2020

Gaat onze mobiliteit na corona definitief veranderen? Deze vraag spookte afgelopen zomer door mijn ondernemershoofd. Ik dacht aan al die kantoren die zijn leeggestroomd. Hoe vaak reizen we voor ons werk nog naar het buitenland? En de files? Wat zouden de blijvende effecten zijn van de coronacrisis op de manier waarop we van A naar B reizen? Onderzoek in China laat zien dat consumenten andere keuzes maken in hun mobiliteit. Zouden deze trends ook overwaaien naar Nederland?

Minder verkeer door anders werken

Onlangs hoorde ik het weer op de radio. Het grootste deel van de mensen die thuiswerken, is hier positief over. Wij Nederlanders denken dat ons reisgedrag en onze werksituatie blijvend verandert. Eén op de vier mensen werkt thuis en een derde van de mensen die vaker op afstand vergaderen, verwacht dit in de toekomst te blijven doen.

Ondernemers zien inmiddels de voordelen van online vergaderen ten opzichte van uren in de auto zitten op weg naar de klant. Er zal in de toekomst structureel minder woon-werk en zakelijk verkeer zijn.

Het OV uit, de auto in

In China is de lock down grotendeels opgeheven. Mensen kiezen daar nu vaker voor individueel vervoer. Die trend is ook in Nederland zichtbaar. Consumenten laten steeds meer de bus en de trein links liggen. Dat is niet zo gek. Aan de ene kant is er angst voor besmettingen. Aan de andere kant zet de overheid vol in op handhaving van de 1,5 meter samenleving. Natuurlijk gelden de cijfers uit China niet één op één voor Nederland. Het geeft wel een idee welke ontwikkelingen we kunnen verwachten. En, eerlijk is eerlijk, ik stap momenteel liever in mijn leaseauto dan dat ik met het OV reis.

Individueel vervoer populairder

Tijdens de coronacrisis hebben veel leaseauto’s stilgestaan. De vraag naar mobiliteitsbudgetten groeit. Medewerkers bepalen zelf hoe en wanneer ze reizen. Het openbaar vervoer is daarbij steeds minder aantrekkelijk. Mensen gaan vaker vanuit huis werken, maken minder gebruik van het openbaar vervoer en gaan vaker fietsen en wandelen. Een andere voorspelling is dat het autogebruik uiteindelijk toeneemt. Uit angst voor nieuwe besmettingen volgt er een verschuiving naar meer individuele vervoersmogelijkheden.

Het zal geen verrassing zijn dat de COVID-19 pandemie grote impact heeft op onze mobiliteit en reisgedrag. Niet alleen het aantal reizen neemt af, ook de afgelegde kilometers veranderen. Bedrijven maken andere keuzes als het gaat om zakenreizen. Mensen kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen. Het is dus te verwachten dat de coronacrisis langdurige effecten zal hebben door de veranderende keuzes en activiteiten van reizigers.

Ik ben benieuwd of de gedragsveranderingen in China op het gebied van mobiliteit ook zichtbaar worden in Nederland. Bent u als ondernemer al voorbereid op bovenstaande trends? Ziet u andere ontwikkelingen of heeft u innovatieve ideeën om van A naar B te reizen na (of tijdens) corona? We horen het graag van u!

Auteur: Tamara Rijnen

Delen via