Terug naar het overzicht

Voor de twijfelaars: de voor- en nadelen van elektrisch rijden

30 november 2017

Elektrisch rijden wordt steeds ‘gewoner’. RAI vereniging voorspelt dat de verkoop van nieuwe volledig elektrische auto’s in 2018 verder zal toenemen tot zo’n 15.000 stuks (ter vergelijking: in november 2016 bleef de teller nog steken bij 3015!). De komende jaren groeit het aanbod van modellen met een grotere actieradius, zo verwacht de brancheorganisatie. Dus rijst de vraag: is een elektrisch auto ook iets voor mij?

Als ZZP-er én verstokte dieselrijder vind ik deze vraag lastig te beantwoorden. En ik sta daar niet alleen in, merk ik. Veel ondernemers, klein en groot, worstelen met het thema. De meesten denken dat het een kwestie van tijd is voordat ze – deels – zullen overstappen op elektrisch rijden. Maar wanneer is die tijd dan aangebroken? Of is het nu al slim om de switch te maken?

Hieronder de belangrijkste voor- en nadelen van elektrisch rijden voor ondernemers, op dit moment. Wellicht helpt dit bij het maken van een keuze.

Voordelen

  • Goed voor het imago: een eigentijds bedrijf heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Veel klanten vinden het een pre of zelfs een vereiste dat het bedrijf waarmee ze zaken doen investeert in duurzame en milieuvriendelijke oplossingen. Elektrisch rijden hoort daarbij.
  • Elektrisch rijden is fiscaal aantrekkelijk: ondernemers die overstappen op elektrisch rijden profiteren van verschillende fiscale voordelen.
    • Volledig elektrische auto’s zijn tot en met 2020 vrijgesteld van BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) en van MRB (Motorrijtuigenbelasting). Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer, betaal je de helft van de normaal verschuldigde motorrijtuigenbelasting
    • Voor leaserijders geldt een gunstige fiscale bijtelling voor het privégebruik van de volledig elektrische auto.
    • Bij aankoop van een elektrische auto of laadpunt kun je gebruikmaken van de MIA (Milieu Investeringsaftrek) en de Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen). Kijk voor de belangrijkste fiscale regelingen van de Rijksoverheid en een overzicht van lokale subsidies op ‘Subsidies en regelingen’.
  • Elektrische auto’s zijn voordelig in onderhoud en energiekosten: een elektrische auto heeft veel minder onderhoudskosten dan een auto op brandstof, omdat de elektromotor weinig onderhoud nodig heeft. De besparing op brandstofkosten kan, afhankelijk van het aantal kilometers, oplopen tot enkele duizenden euro’s per jaar.

Nadelen

  • Plug-in hybrids minder gunstige bijtelling: voor de volledig elektrische auto’s geldt weliswaar een bijtelling van ‘slechts’ 4%, maar voor auto’s met een CO2-uitstoot tussen de 1 en 50 gram per kilometer (zoals plug-in hybrids) geldt in 2018 een bijtelling van 22%.
  • Actieradius vaak nog beperkt: met de meeste elektrische auto’s kun je momenteel tussen de 125 en 175 kilometer rijden. Het vergroten van de actieradius is voor fabrikanten een belangrijk aandachtspunt. Bij nieuwe en toekomstige modellen zal de actieradius verder toenemen.
  • Opladen neemt tijd en kan niet overal: het duurt gemiddeld 3 tot 5 uur voordat een accu is opgeladen. Met een snellader wordt de oplaadtijd aanmerkelijk verkort, maar deze is nog beperkt beschikbaar. De komende jaren wordt flink geïnvesteerd in uitbreiding en opwaardering van het (snel)laadnetwerk in Nederland en Europa.

Auteur: Irma Schouten

Delen via