Terug naar het overzicht

To diesel or not to diesel

2 juli 2017

Jaarlijks maken wij een berekening van de brandstof omslagpunten om antwoord te geven op de vraag; vanaf welk punt is het voordeliger om een diesel te rijden. In deze berekening wordt rekening gehouden met de nieuwste Houderschapsbelasting en Assurantiepremie. De prijzen van nieuwe auto’s zijn gestegen, met name door de verandering van de BPM.

Ondanks deze wijziging is te zien dat er weinig effect te zien is qua omslagpunten!

Op de vraag “Is een diesel voordeliger dan een benzineauto?” is het antwoord helder. Er zullen heel veel kilometers gereden moeten worden om een diesel interessant te krijgen. Althans voor de meeste segmenten. Wederom is te zien dat het ‘grote’ segment (van de BMW 5 serie en consorten) sterk naar beneden, dus gunstig, afwijkt.

De Break Even Points

Overall BEP

De ontwikkeling van het Overall BEP is al langere tijd gelijkmatig. Vanaf 2014 schommelt deze zo rond de 40.000 km/jaar. Ook de verschillen in de literprijs tussen die van benzine en diesel kent geen grote onderlinge verschillen. Hierdoor is het voordeel per kilometer boven de omslagpunten gemiddeld zo’n 3,5 cent per kilometer. Ook dit beeld is al langer te zien.

BEP per segment

Er zijn wel verschillen tussen de diverse segmenten

De veranderingen binnen de afzonderlijke segmenten worden grotendeels door een verandering van de aanschafprijs veroorzaakt. Deze is veranderd t.g.v. de nieuwe grenswaarden in de uitstoot alsmede een andere differentiatie van de kosten per gram CO2 (Autobrief 2.0).

Advies

Traditioneel geldt voor veel autoregelingen een diesel boven de 40.000 km/jaar. Het is van belang die te nuanceren naar segment niveau. Daarnaast liggen de besparingen per kilometer al lange tijd op het niveau van 3,5 cent/km. 10.000 km/jaar meer levert een relatief klein voordeel van € 350,- op.

Het is dan ook te adviseren op bij de aangegeven kilometers nog eens 10.000 km op te tellen. Overall geldt dat men meer dan 50.000 km per jaar moet rijden.

Invloed brandstofprijs op BEP

Niet de hoogte van de literprijs, maar het verschil tussen de literprijs van diesel en benzine is bepalend voor het omslagpunt. Hoe groter dit verschil is hoe gunstiger voor de diesel. De trend laat een steeds kleiner verschil zien tussen beide brandstoffen. In één jaar tijd is deze circa 4 cent per liter kleiner geworden. Het effect hiervan is een stijging van de omslagpunten.

Benzine Diesel kosten Terberg Leasing

Resume

Het segment is steeds meer bepalend geworden voor het omslagpunt.

Het advies is om niet meer te werken met een generiek omslagpunt, maar met segment omslagpunten. Kostentechnisch gezien is het te adviseren om hier 10.000 km/jaar op te tellen.

Het is ook gunstiger om voor benzine te kiezen voor berijders i.v.m. een lagere bijtelling.

Auteur: Ric van Leusden

Delen via