Terug naar het overzicht

Rijden op waterstof heeft de toekomst (2)

8 augustus 2019

Waarom zouden auto’s op waterstof het wel eens kunnen winnen van auto’s op elektra? En waarom is dit voor werkgevers interessant?

Verschil met elektrisch rijden

Strikt genomen is een waterstofauto ook een elektrische auto. Je rijdt namelijk niet op fossiele brandstoffen maar op elektriciteit. Het verschil is dat je bij een gewone elektrische auto de stroom uit een lithium-ion batterij haalt, terwijl het bij de waterstofauto uit de brandstofcel komt. Een batterij heeft zowel bij de productie ervan als in de milieu-verwerking achteraf behoorlijke nadelen. Waterstof kent dat probleem niet. Als je het goed doet, is waterstof dus véél duurzamer dan rijden met een batterij.

Een ander groot verschil is dat je waterstof in vijf minuten tankt, terwijl een elektrische auto vele malen langer.

Waarom waterstof kan winnen van elektrisch

Toen de wereld werd geschapen, is ten minste één foutje gemaakt. De plekken waar energie nodig is, zijn niet dezelfde als de plekken waar energie aanwezig is. Het gaat dus vooral om transport van energie, niet om de opwekking ervan. Heel concreet: door slechts 1,2 procent van de Sahara vol te zetten met zonne-energiecentrales, zou de hele wereld van energie kunnen worden voorzien. Maar niet de hele wereld woont en werkt in de Sahara.

 

Energie genoeg dus, maar hoe krijgen we het op de juiste plek? Batterijen hebben één groot nadeel: ze zijn vervuilend. Waterstof zou weleens hét vervoermiddel van energie kunnen zijn. Veelgehoord nadeel is dat er bij de productie van waterstof veel energie verloren gaat. Nu ja, dan bouw je drie procent van de woestijn vol met zonne-energie.

Ad van Wijk, bijzonder hoogleraar energiesystemen aan de TU Delft, zegt in het FD: “Hoe goed het batterijpakket van de elektrische auto ook wordt doorontwikkeld, er zijn grenzen aan de mogelijkheden. De energiedichtheid van waterstof zal ongeveer honderd keer zo groot blijven.” Hij voegt daaraan toe: “De belangrijkste reden waarom moleculen (waterstof) het moeten gaan winnen van elektronen (elektriciteit) is dat de infrastructuur die bij waterstof hoort vele malen efficiënter is. Waterstof kun je simpel vervoeren én opslaan.”

Overweging waard?

In hoeverre is het voor u als werkgever slim om over te stappen op een waterstofauto?

  • Wanneer u nú vandaag een bedrijfswagen op waterstof wil gebruiken, dan is dat eigenlijk alleen interessant als u dichtbij een van de vier Nederlandse tankstations woont of werkt, óf als u regelmatig in Duitsland komt en daar waterstof kunt tanken. Over twee jaar zijn dat er veel meer, maar vandaag bent u nog aangewezen op een beperkt aantal tankstations.
  • Voor uw employer brand is waterstof natuurlijk een waanzinnig interessant selling point. Als je een elektrische auto van de zaak geeft, ben je tegenwoordig allang niet meer de eerste. Met waterstof ben je nog wél onderscheidend.
  • Daarbij komt dat waterstof in potentie véél groener is dan elektrisch rijden. Een hogere score op de MVO-benchmarks is niet alleen goed voor het imago van uw bedrijf en indirect ook weer voor het employer brand.
  • De ontwikkelingen in mobiliteit gaan rap en u kunt maar beter goed op de hoogte blijven. In dit rapport van Shell staat: “Over twintig jaar zal het bedrijfswagenpark bijna volledig onherkenbaar zijn voor iedereen die nu in deze industrie werkzaam is.” Er zijn zóveel ontwikkelingen die tegelijkertijd plaatsvinden, dat het voor werkelijk niemand mogelijk is om iets zinnigs te zeggen waar we over een of twee decennia staan. Maar dat waterstof er een onderdeel van uit zal maken, is wel duidelijk.

Auteur: Basti Baroncini

Delen via