Terug naar het overzicht

Ontdek waarom de Birò steeds populairder wordt

28 mei 2019

‘Ik heb dé auto gevonden’, zegt mijn vriendin en freelance illustrator geheimzinnig. We zitten samen aan de koffie in een leuk tentje in de Rotterdamse binnenstad. ‘Hij is elektrisch, ik kan hem overal kwijt, ik sta nooit in de file en hij was maar € 13.000 euro.’ ‘Houd een ander voor de gek,’ grinnik ik ‘je hebt geeneens een rijbewijs.’ Ik neem een slok van mijn cappuccino. ‘Het is een invalidenautootje,’ zegt ze. Ik verslik me in mijn koffie. ‘Een wat??’ hoest ik. ‘Het is een Birò en hij is cool, vervolgt ze onverstoorbaar. ‘Hij staat hier een paar meter verderop. Kom dan laat ik hem je zien.’ Voor ik kan protesteren, rekent ze af en sleurt me aan mijn arm mee naar buiten.

Overal rijden en parkeren
Als we de deur uitlopen zie ik hem al staan. Het is inderdaad zo’n 45 kilometer wagentje, maar in het zwart ziet hij er best stoer uit. Mijn vriendin heeft hem pontificaal geparkeerd op de stoep bij een lantaarnpaal. ‘Mag dat zomaar,’ vraag ik. ‘Ja, ik mag hem overal parkeren. GRATIS,’ voegt ze er veelbetekenend aan toe. Wow dat scheelt bakken parkeergeld, denk ik. Ze opent de auto met een sleutelkaart en ik werp een blik naar binnen. De Birò is officieel voor 2 personen, maar dan moet je wel veel van elkaar houden. ‘Ritje maken?’ vraagt mijn vriendin. Ze zit al achter het stuur en ik wurm me op de stoel naast haar. ‘Oké, let’s go.’ Lacht ze en voor ik het weet rijden we over de stoep, een stuk over het fietspad en daarna gewoon op de weg. Ideaal!

Compact karretje
Zie hier mijn eerste kennismaking met ‘De Birò’ die vooral in de grote steden snel wint aan populariteit. En ik snap het, want buiten wat kleine ongemakken is de elektrische Birò als je in de randstad woont en werkt een slimme en voordelige vervoersoplossing. Ook gecharmeerd van dit compacte karretje? Ik zet hieronder de belangrijkste specs op een rijtje.

Dit is de Birò

  • Geen rijbewijs nodig, je mag overal rijden en overal – gratis – parkeren
  • Elektrisch, dus goed voor je portemonnee en het milieu
  • Hij valt onder de categorie ‘brommobiel’. Je kunt er dus niet harder mee dan 45 kilometer per uur en dat is maar goed ook. De vering is vrij spartaans en als je te enthousiast door de bocht gaat, krijg je het gevoel dat je elk moment kan omkiepen.
  • Je opent de Birò met een sleutelkaart, de importeur wil er op termijn ook een deelauto van maken.
  • Je hebt een open dak, hoe luxe is dat? In de zomer kun je ook de achterruit en zelfs de deuren eruit halen. Zie je jezelf al rijden in je Birò Cabrio? Met een lekker muziekje op, want er zit ook een bluetooth speaker in.
  • Er is niet veel bergruimte. Achter de rugleuning van de voorstoelen is ruimte voor wat spulletjes.
  • De Birò heeft een snelheidsmeter en je kunt zien hoeveel stroom je nog hebt.
  • Met een volle accu rijd je zo’n 55 kilometer (opladen in 2 tot 4 uur). Ook handig: het uitneembare accupakket van 28 kg rol je als een bagagetrolley achter je aan, dus geen gesjouw. Er is ook een accupakket met het dubbele aantal kilometers, zonder meerprijs. Maar dat is niet uitneembaar.
  • Minpuntjes van de Birò: hij is krap voor 2 personen en hij stuurt niet heel soepel. Maar ach, een kniesoor die daar op let.

Grote broer ZIP Cargo
Wil je meer comfort en laadruimte? Check dan de grote broer van Birò: de ZIP Cargo met 330 liter(!) laadruimte. Ook elektrisch en gewoon op te laden aan elk 220V-stopcontact. Met een volle accu kun je tot 100 kilometer rijden. Hij heeft stuur- en rembekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen en een audiosysteem met 4 speakers.

Ik ben na de rit met de Birò door Rotterdam in ieder geval fan van dit slimme wagentje. Ik denk dat hij als toekomstige deelauto ook hoge ogen gooit. Houd hem in de gaten!

Auteur: Irma Schouten

Delen via