Terug naar het overzicht

Nieuwe mobiliteitsregels voor 2019

29 oktober 2018

Het volgende fiscale jaar staat alweer bijna op de stoep. Daarom is het slim om u te verdiepen in alle regelingen omtrent mobiliteit. Hieronder een overzicht met als korte samenvatting: u hoeft geen grote veranderingen door te voeren.

Geen belastingwijzigingen

Er zijn geen noemenswaardige wijzigingen voor leaserijders en andere autogebruikers. Waarschijnlijk zullen pas vanaf 2020 weer grote dingen gaan veranderen. Voor de precieze regels, kijkt u bijvoorbeeld hier. Het enige dat verandert is de bijtelling voor zuinige auto’s.. Voor elektrisch aangedreven nul-emissieauto’s met een catalogusprijs van maximaal 50.000 euro geldt per 2019 het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent. Boven de 50.000 euro geldt een bijtelling van 22 procent.

Investeren in asfalt

Er wordt extra geïnvesteerd in het wegennet om de bereikbaarheid te verbeteren. In 2019 zal het eenmalig om twee miljard euro extra gaan. Daarnaast zal jaarlijks 100 miljoen euro extra in infrastructuur worden geïnvesteerd. Maar wat betekent dat dan praktisch? Wegen, bruggen en tunnels worden vernieuwd (en waar nodig verbreed) om knelpunten weg te nemen. Ook komen er extra maatregelen om specifiek files te bestrijden.

Investeren in spoor

Met de trein moet je makkelijker van en naar je werk kunnen reizen. Daarom komen er ook extra investeringen in de trein. Niet alleen worden stations verbeterd en toegankelijker gemaakt waardoor het gebruiksgemak stijgt, ook wordt het spoorboekloos rijden uitgebreid. Hierdoor kun je op drukke spoortrajecten elke tien minuten op een trein stappen.

Fiets van de zaak

De oude regeling voor een fiets van de zaak was soms best een beetje ingewikkeld. Er gold een ingewikkeld systeem waarin iemand nauwgezet moest bijhouden hoeveel kilometers privé werden gefietst. Ook het bijhouden van de bonnetjes was onhandig en stimuleerde niet bepaald om de fiets te pakken.

Het kabinet heeft nu bepaald dat er een bijtelling van 7 procent (van de cataloguswaarde) bij het inkomen moet worden opgeteld. De fiscale fietsregeling maakt onderdeel uit van het Belastingplan 2019. De regeling zou dan in 2019 geïmplementeerd worden en vanaf 2020 in werking treden.

Automatische nummerplaatherkenning (ANPR)

Ter voorkoming van fraude was het al lang de wens van de overheid om automatische nummerplaatherkenning (ANPR) te gebruiken voor controle van de motorrijtuigenbelasting. Echter zette de Hoge Raad daar een streep doorheen om privacy-redenen. Maar het kabinet heeft nu wettelijke maatregelen getroffen om die controle nu tóch mogelijk te maken.

Auteur: Basti Baroncini

Delen via