Terug naar het overzicht

Mobiliteitsrevolutie in Hong Kong ook iets voor ons?

13 april 2017

Om de mobiliteitsproblemen in de steden het hoofd te bieden, moeten we out of the box denken. Dat vergt moed en creativiteit. Hong Kong neemt daarin het voortouw. Met behulp van Big Data en een smartcard slaat deze miljoenenstad een nieuwe weg in. De smartcard, ook wel Octopuskaart genoemd is een contactloze betaalkaart, een soort OV chip 2.0, waarmee je toegang krijgt tot een uitgebreid vervoersnetwerk. Dus niet alleen de trein, bus, tram en metro, maar ook de pont, taxi’s en straks ook deelfietsen en deelauto’s. Maar het bijzondere zit vooral in de combinatie met Big Data.

Via de Octopuscard en het gebruik van Big Data kun je realtime zien hoe iedereen zich verplaatst. Je weet bijvoorbeeld precies hoeveel mensen wanneer op welke trein of bus zitten. Dankzij al die gegevens en de centrale sturing door de stad kan Hong Kong alle transportkanalen optimaal op elkaar afstemmen en snel optreden bij verkeersproblemen.

Dit systeem van Hong Kong is volgens Consultancybureau Arthur D. Little (ADL) hét voorbeeld voor stedelijke mobiliteit van de toekomst. Het systeem garandeert een korte reistijd van en naar het werk met een minieme CO₂-uitstoot, bijna geen verkeersdoden en veel minder auto’s per inwoners. Hong Kong is de eerste stad ter wereld met een volledig geïntegreerd en intelligent vervoerssysteem. Echt een smart city.

Hoewel de problematiek en infrastructuur van Hong Kong natuurlijk verschilt van onze Nederlandse steden, kunnen wij hier als land veel van leren. Hoe mooi zou het zijn als wij in heel Nederland met onze Octopuskaart het vervoer van en naar ons werk, in en tussen de steden, een stuk veiliger, sneller en gezonder kunnen maken? Wij kunnen niet wachten!

Auteur: Carla Groenewegen

Delen via