Terug naar het overzicht

Meer vrouwen aan de top? Hoe zit dat bij familiebedrijven?

19 maart 2018

Een paar weken geleden kwam de overheid met een opvallend bericht. Ze willen bedrijven verplichten meer vrouwen op topposities aan te nemen. Ik ben zelf geen voorstander van het woord verplichten, maar ik werd wel nieuwsgierig. Bij mij kwam de volgende vraag op: hoe is dat bij familiebedrijven zoals dat van u geregeld? Ik stuitte op een aantal onderzoeken met interessante conclusies. Wat blijkt? Familiebedrijven lopen hiermee voorop en geloven in de waarde van vrouwelijk leiderschap. In België wordt 30% van de familiebedrijven geleid door een vrouw. Benieuwd naar meer bevindingen rondom dit thema?

Wereldwijd vrouwelijk leiderschap

Familiebedrijven kennen wereldwijd veel vrouwelijk leiderschap en verschillende onderzoeken tonen aan dat deze ondernemende vrouwen het goed doen. Zo bleek uit het onderzoek ‘Women in Leadership: The family business advantage’ dat de doorgroeikansen voor vrouwen in familiebedrijven groter zijn dan bij niet-familiebedrijven. En bij 55% van de familiebedrijven zit minstens één vrouw in de directie. Voor de toekomst overweegt zeker 70% van deze ondernemingen een vrouw als hun volgende CEO.

Succesformule

Wat is dan de succesformule? Deze is vrij eenvoudig. Sterke vrouwelijke rolmodellen in bedrijven inspireren en motiveren andere vrouwen in het bedrijfsleven. Daarnaast zijn vrouwelijke leiders goed in langetermijndenken, waardoor zij continue groei op de eerste plaats zetten. En dan is er nog het familiale karakter, dat bij familiebedrijven al sterker aanwezig is dan bij niet-familiebedrijven. Vrouwen geven op een andere manier aandacht aan stakeholders en medewerkers. Zij sturen op samenhang, betrokkenheid en inzet.

Effecten vrouwelijk bestuur

Je kunt je wel afvragen wat het effect is van vrouwen aan de top. Doen bedrijven het nu beter omdat ze door een vrouw bestuurd worden of krijgen meer vrouwelijke professionals de kans in een bedrijf dat het goed doet? In de praktijk blijkt dat dat er niet zo toe doet. Bedrijven met veel vrouwen in strategische functies halen doorgaans betere resultaten. Zowel op financieel gebied, maar ook als het gaat over MVO, talentontwikkeling, klantrelaties etc. Dit alles resulteert in stabiele en rendabele bedrijven. En daar draait het om.

Talent

De grootste en langst bestaande familiebedrijven laten vrouwelijk talent sneller en tot hogere verantwoordelijkheidsniveaus doorgroeien dan niet-familiebedrijven. Zij geloven in de waarde van vrouwelijk leiderschap, zowel van vrouwelijke familieleden als niet-familieleden.

Gestructureerde aanpak

Familiebedrijven hebben vaak een gestructureerde aanpak en processen om de doorstroming van vrouwelijk talent naar topposities te verzekeren: gemiddeld bereiden zij vier vrouwen voor om topfuncties te bekleden op middellange termijn. Zo creëren zij een bedrijfscultuur waarin vooral jongere vrouwen gemotiveerder zijn en meer plezier hebben in hun werk. Het verloop van vrouwen komt ook lager te liggen, wat weer positief is voor de personeelskosten.

Lange termijn en continuïteit

Voor u als familiebedrijf staat de lange termijn centraal. De ultieme doelstelling is succesvol zijn en continuïteit bieden. Vrouwen kunnen, zeker omwille van hun specifieke manier van denken en handelen, sterk bijdragen aan deze doelstellingen. Dat hangt volgens mij niet af van een verplichting vanuit de overheid, maar is een natuurlijk proces. Toevallig of niet, het blijkt goed te passen bij familiebedrijven die er hun voordeel mee doen.

Auteur: Tamara Rijnen

Delen via