Terug naar het overzicht

Lease zal veel flexibeler worden

25 juni 2018

Nederland is nu nog een van de landen met de meeste zakelijke lease-rijders ter wereld. Maar dat gaat veranderen. De huidige leasecontracten zijn namelijk niet meer de toekomst van de zakelijke mobiliteit. Binnen een aantal jaar zullen we daarom veel flexibeler gaan rijden.

De wereld verandert en lease-rijden dus ook. Waar het vroeger nog een exclusieve arbeidsvoorwaarde was (ik herinner me hoe mijn vader glunderde met zijn eerste BMW), daar is het in de 21ste eeuw steeds vaker een onderwerp voor discussie.

Maar waarom eigenlijk?

Arbeidsrelaties

Laten we beginnen met de arbeidsmarkt. Wanneer iemand gedurende 40 jaar een stabiele en voorspelbare carrièretrap beklimt, kun je ‘m gerust een leaseauto geven. Daar val je je weinig of geen buil aan. Een contract sluit je voor vier of vijf jaar, en dat valt met dit soort medewerkers prima vooruit te plannen.

Maar in de huidige arbeidsmarkt werkt dat anders. Zeker talentvolle jongeren wisselen om allerlei redenen binnen een of twee jaar van baan, net zolang tot ze ergens op hun plek zitten. Waar ze vervolgens ietsje langer blijven, maar voor een nieuwe uitdaging ook niet langer dan vijf jaar zitten.

Kortom: leasecontracten van vier of vijf jaar, en mensen die binnen no-time weer weg zijn… daar valt voor HR niet tegenop te plannen.

Werknemers willen keuzes

Maar niet alleen voor HR is het ongunstig je voor lange tijd vast te leggen. Ook werknemers willen flexibiliteit. Bovendien gold voorheen nog een lagere bijtelling bij auto’s met een lagere CO2-uitstoot. Nu is dat feest voorbij omdat de Belastingdienst de regels heeft aangepast: een lage bijtelling geldt voor véél minder auto’s.

Medewerkers hebben dan de keuze: óf elektrisch rijden óf een hogere bijtelling betalen. Bij de eerste is het probleem dat elektrisch qua actieradius en aanschafkosten nog niet voor iedereen een optie is, bij de tweede dat die maandelijkse bijtelling een hoger bedrag is.

Dit zorgt ervoor dat ook werknemers regelmatig zeggen: “Geef mij maar gewoon een vast bedrag in de maand, dan regel ik die mobiliteit zelf wel.” Zo’n mobiliteitsbudget is in de praktijk vaak ook een verkapte verdienmogelijkheid. Zeker voor mensen met een arbeidsvoorwaardelijke leaseauto kan dat interessant zijn omdat ze in de praktijk helemaal niet zoveel rijden. Een deel van de bruto-vergoeding kun je netto maken en het deel wat overblijft, steek je gewoon in eigen zak.

Flexibeler leasen

Kortom: binnen nu en vijf jaar zal de zakelijke leasemarkt er heel anders uit zien met flexibiliteit voor iedereen. De eerste zijn al op de markt met 12 maanden contracten , private lease als invulling van mobiliteitsbudget, elektrische fietsenlease en deelautoconcepten.

Wie weet tot welke nieuwe mobiliteitsvormen dat leidt? Heb jij een idee?

Auteur: Basti Baroncini

Delen via