Terug naar het overzicht

Hoe zuinig is een start-stop systeem?

10 juli 2019

In deze tijd is het voor autofabrikanten belangrijk dat ze rekening houden met duurzaamheid. De automobilist, of deze nu een auto privé rijdt of een leaseauto heeft, stelt steeds meer eisen en houdt bij het maken van een keuze voor een nieuwe auto ook stevig rekening met factoren op dit gebied. Een ontwikkeling die we de afgelopen jaren hebben gezien is de aanwezigheid van start-stop systemen in nieuwe leaseauto’s. Maar zorgt zo’n systeem nu echt voor een zuinigere auto?

Hoe werkt het?

Een start-stop systeem doet eigenlijk precies wat de naam al aangeeft; het systeem zorgt ervoor dat een auto stopt en weer start. Dat gebeurt op momenten dat de auto stationair draait en brandstof verbruikt zonder dat de auto in beweging is. Bijvoorbeeld tijdens wachten voor het stoplicht of stilstaan in de file. De motor slaat in dat geval vanzelf af en gaat weer draaien wanneer de bestuurder gas geeft. Technisch gezien dus een erg mooi systeem.

Motormanagement

Om daar nog wat dieper op in te gaan; fabrikanten werken constant aan het verbeteren van het start-stop systeem. Zo komen ze met slimmigheden in het motormanagement die ervoor zorgen dat het systeem nóg zuiniger wordt. Neem bijvoorbeeld de Bluemotion motoren van Volkswagen; die bekijkt welke cilinder in de beste positie staat om de motor zo effectief mogelijk aan te laten slaan, injecteert die met het brandstofmengsel en laat het ontbranden.

Motor steeds starten, verbruikt dat niet veel brandstof?

Ja. Maar niet meer dan dat je de auto langere tijd stationair laat draaien. Automobilisten staan vaker stil dan ze zelf beseffen; in de stad kan het zomaar zijn dat we de halve reistijd voor het stoplicht staan en het woon-werkverkeer heeft natuurlijk te maken met de nodige files. Uit onderzoek blijkt dan ook dat een auto met start-stop systeem 10 tot 20% zuiniger is, dan dezelfde auto zonder dat systeem.

Auteur: Niels van Rooijen

Delen via