Terug naar het overzicht

Hoe zorg je voor de mobiele werknemers?

24 april 2018

Mobiliteitsmanagers zijn in 9 van de 10 gevallen bezig met het standaardwerk: leaseauto, ov-jaarkaart, werkkostenregeling… dat soort dingen. Maar in sommige gevallen is mobiliteitsmanagement écht een uitdaging: werknemers die heel Europa doorrijden naar jouw meest verafgelegen klanten. Wat verlangen deze moderne nomaden van jou als werkgever?

Continu reizen lijkt leuk, maar in de praktijk is het dodelijk vermoeiend.

Vandaag verhoud je je tot Marseille, komend weekend ben je in Venetië en volgende week reis je verder naar Zürich. Tenminste, als het schema ongewijzigd blijft, want veranderen kan altijd. Mensen die bereid zijn dit voor jou te doen, moet je het in alle opzichten makkelijk maken. Dat wil bijvoorbeeld zeggen:

  • Als je man-on-the-road een vraag stelt, moet-ie standaard binnen twee uur antwoord krijgen. Ook in het weekend, ook op feestdagen, ook ’s avonds. Van karakter zijn het mensen die zich doorgaans prima kunnen redden, dus als ze van jou willen weten hoe iets in elkaar zit, dan is er echt wat aan de hand. Bied mensen ook actief aan om van een afstandje reistaken van ze over te nemen, zodat ze zelf af en toe ook kunnen ontspannen.
  • Zorg voor goede techniek. Niets zo vervelend als duizenden kilometers moeten rijden in een slechte auto. De techniek moet dus gewoon piekfijn op orde zijn. Een kapotte airco op kantoor is al irritant, maar op reis vreten dergelijke ergernissen dubbel zoveel energie.
  • Goede techniek houdt bijvoorbeeld ook in: nieuwe computers en telefoons met snel internet zodat mobiliteit geen extra tijd hoeft te kosten. Stilstaan bij de péage is al hinderlijk, wachten op een internetverbinding is irritant want eigenlijk onnodig.
  • Zorg ervoor dat mensen onderweg geen onnodige tijd kwijt zijn aan dingen die je ook vanuit Nederland had kunnen regelen. Inchecken bij het vliegveld laat je bijvoorbeeld door een secretaresse doen, zodat mensen zelf meteen door kunnen lopen naar de douane. En hotels regelen kan ook vanaf kantoor.
  • Eén angst is beklemmend voor mensen: een tekort aan geld. Zorg er daarom voor dat er áltijd ruim voldoende geld aanwezig is op een bedrijfspinpas, bedrijfscreditcard en in de bedrijfsportemonnee. Ik heb in de bijna-woestijn van de Verenigde Staten weleens meegemaakt dat ik mijn overhemden niet kon laten wassen en strijken omdat ze alleen creditcards accepteerden. Rondlopen in een vies overhemd breekt je dag en garandeert dat je geen topprestatie levert. Wil de output uitmuntend zijn, dan moeten mensen daartoe ook in staat gesteld worden.
  • Als je (zakelijke) topsport bedrijft, moet je je ook met het gemak van een Messi of Ronaldo door het leven kunnen begeven. Bespaar niet op een iets kleinere auto als dat ervoor zorgt dat mensen na een paar uur rijden stram en stijf weer uitstappen.

En tot slot: realiseer je dat mensen voor jóu wereldwijd de kastanjes uit het vuur halen en dat (ook in combinatie met hun privéleven) misschien maar een aantal jaar volhouden. Vraag ze ook vooral zélf continu wat ze nodig hebben om elke dag weer mobiel te zijn én die topprestatie te kunnen leveren. Wees regelmatig met ze in contact, en neem de tijd om te luisteren hoe zij zélf hun mobiliteit het aangenaamst en effectiefst in willen richten.

Auteur: Basti Baroncini

Delen via