Terug naar het overzicht

Dit speelt er momenteel in de automarkt

3 augustus 2022

In het nieuws heb je het vast al zien langskomen: de levertijden van veel producten lopen op, zo ook in de autobranche. De oorlog in Oekraïne gaf hier zelfs nog een extra twist aan waardoor in de meeste showrooms op dit momenteel vrijwel alleen occasions staan, en nauwelijks meer nieuwe auto’s.

Op het eerste oog lijkt er dus nog niet veel anders, terwijl dat wel zo is. In dit artikel vertellen wij je over de laatste ontwikkelingen, welke gevolgen dit heeft voor jouw wagenpark en/of leaseauto en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

De grote boosdoener: grondstoffentekort en productieproblemen

Vanwege het massale thuiswerken in de coronatijd nam de vraag naar computers en beeldschermen toe. Om aan die vraag te voldoen, kochten techbedrijven op grote schaal microchips in die anders naar de autofabrikanten zouden gaan. Dit heeft in de automotive-branche gezorgd voor een groot tekort aan chips, en daarmee ook aan auto’s.

Oorlog Oekraïne

In februari 2022 begon de oorlog in Oekraïne, het land waar een groot deel van de grondstoffen en onderdelen van auto’s vandaan komt. Hier is onder andere de grote kabelboomfabriek vernietigd waar veel automerken gebruik van maakte. Oekraïne is een belangrijk leverancier van deze kabelbomen: een dikke bundel van kabels die software, sensoren en motor verbinden. Zonder kabelboom geen auto.

Ook nikkel, dat wordt gebruikt voor de productie van accu’s, is door de oorlog minder goed te verkrijgen. Dit alles heeft directe gevolgen voor de productie en dus ook voor de levertijd en de prijs van uw auto.

Het gevolg: oplopende levertijden en aangepaste bestellingen

Voorheen kende de automotive-branche levertijden van 3 á 4 maanden. Die zijn intussen flink opgelopen. De meeste fabrikanten kunnen in 2022 geen auto’s meer leveren, en de gemiddelde levertijd staat inmiddels op 1 jaar of zelfs langer. Deze levertijd is een inschatting en wordt gedurende deze periode vaak nogmaals uitgesteld.

Levering andere auto dan verwacht

Bovendien heeft de crisis ook impact op de bestelling zelf. Door de grondstof- en microchip-tekorten lopen de fabricatieprocessen namelijk óók niet zoals dat hoort. Daardoor zien we dat veel bestellingen tijdens het wachten aangepast worden door de autofabrikanten zelf.

Zo kan het zijn dat je bepaalde opties hebt besteld, die uiteindelijk niet geleverd worden. Je krijgt dan dus een andere auto dan verwacht, en dat betekent voor veel leaserijders een teleurstelling. Deze teleurstelling kan worden voorkomen door voor een voorraadauto te kiezen. Dan weet je precies wat je krijgt.

Hogere autoprijzen en leasebedragen

Er is momenteel sprake van inflatie. De rente stijgt en autofabrikanten schroeven vanwege de schaarste de kortingen terug. Door de schaarste aan grondstoffen en onderdelen stijgt ook de inkoopprijs, en ook die prijsverhoging voeren de fabrikanten door. Daarnaast voert de overheid jaarlijks een verhoging van de BPM door. Dit is belasting over de CO2-uitstoot.

Dit alles leidt tot aanzienlijk hogere autoprijzen. Zowel voor nieuwe auto’s als voor voorraadauto’s. Door het tekort aan auto’s is er in de afgelopen maanden een enorme run geweest op voorraadauto’s in heel Nederland.

Dit heeft tot gevolg dat er bij leveranciers amper meer auto’s beschikbaar zijn. In showrooms staan momenteel vrijwel alleen occasions, en nauwelijks meer nieuwe auto’s. En doordat de vraag naar auto’s zoveel groter is dan het aanbod, worden auto’s op dit moment zonder korting of zelfs boven de nieuwprijs verkocht.

Verschil in leaseprijs tussen bestel- en leverdatum

Bij nieuwe auto’s speelt nog iets anders. Daar heb je te maken met het verschil in leaseprijs tussen de besteldatum en de daadwerkelijke inzet. De verwachte leaseprijs wordt altijd gebaseerd op de situatie van de besteldatum, maar het uiteindelijke leasebedrag wordt gebaseerd op de situatie bij inzet.

Dat leidt vaak tot flinke prijsverhogingen bij auto’s die wij nieuw in bestellingen nemen. Heb je een auto in bestelling staan binnen het leasebudget, dan kan het zo zijn dat de auto bij levering buiten het budget valt door de prijswijziging.

Een voorbeeld:

Stel dat je op 1 juni 2022 een nieuwe auto hebt besteld voor een waarde van € 40.000. En stel dat die auto in oktober 2023 wordt geleverd en de waarde op dat moment is doorgestegen tot €45.000. Dan wordt het maandelijkse leasebedrag vastgesteld op basis van die € 45.000, wat tot een veel hoger leasebedrag leidt dan verwacht. Dat kan een onaangename verrassing zijn.

Hoe ga je om met al deze veranderingen?

Eén van de opties is het aankopen van een voorraadauto, die veelal bij leasemaatschappijen te verkrijgen zijn. Wil je meer advies over de omgang met deze veranderingen? Lees onze 4 tips of neem contact op.

Delen via