Terug naar het overzicht

Elektrische voertuigen (EV) en Vakantieauto

6 december 2016

Met ingang van 1 januari 2017 kent de bijtelling nog maar twee tarieven 4% voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen en 22% voor alle overige voertuigen. Hiermee is de tijd van fiscale stimulering van de Plug-in Hybride voertuigen voorbij. De vraag is nu of dit de doodsteek is voor (gedeeltelijk) elektrisch rijden?

Een bijtelling van 22% voor een auto die ook nog eens tussen de € 5.000 en € 12.500 duurder is dan zijn benzine broertje levert al snel een kostenpost op voor de berijder van zo’n € 450 tot circa € 1.400 per jaar. In de praktijk blijkt ook dat deze voertuigen zonder sturend beleid op laden exploitatietechnisch nadelig kunnen zijn voor onze klanten.

Al deze bezwaren gaan overboord bij de keuze voor een volledig elektrisch voertuig (EV). De ontwikkelingen zijn gunstig: veel fabrikanten komen met nieuwe modellen EV. In 2017 komen zowel Opel als Tesla met EV op de markt in een prijssegment van € 35.000 tot € 45.000. Recent is Hyundai met de nieuwe Ioniq op de markt gekomen. Zeer interessant geprijsd (€ 31.495), met een bijtelling van 4% en een actieradius van 200 km.

Uiteraard vraagt deze nieuwe technologie om anders ‘tanken’. Laden duurt nu eenmaal langer dan tanken. Daartegenover staat een vrijstelling van Houderschapsbelasting, 4% bijtelling, brandstofkosten van nog geen 3 eurocent/km en schoon voor wat betreft CO₂-uitstoot. Heeft u meer kilometers nodig voor de vakantie? Dan bestaat bij ons een optie voor een Vakantieauto, een auto op fossiele brandstof en handig voor de lange trajecten in het buitenland.

Onze leaseadviseurs helpen u graag bij het maken van de beste keuze voor uw organisatie. Neem telefonisch contact op via (030) 288 47 74.

Auteur: Ric van Leusden

Delen via