Terug naar het overzicht

Einde van de hyperspits?

15 oktober 2020

In Amsterdam hebben 23 grote bedrijven (met samen zo’n 40.000 werknemers) afspraken gemaakt over het spreiden van werktijden. Daarmee moet de hyperspits tot het verleden gaan behoren. Met als gevolg: minder COVID-besmettingen, minder files en dus minder reistijd.

De werkgevers (waaronder de gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Loyens & Loeff, ABN AMRO en Royal Schiphol Group) hebben afspraken gemaakt over het spreiden van werktijden en het gebruik van vervoersmiddelen tijdens en na COVID. Ook NS en andere vervoerbedrijven zijn bij de afspraken betrokken. Meer thuiswerken is de strekking van de afspraken. Wie wel reist naar zijn werk, kiest rustige tijden – vooral buiten de spits. Vervoersmiddelen worden afgewisseld bij grotere afstanden: OV, (elektrische) fiets of (deel)auto.

Wees dus wijs. Doe als Amsterdam

Daar hebben ze namelijk berekend dat 10 tot 15 procent meer thuiswerken grote gevolgen heeft: in de hele metropoolragio worden dan dagelijks 85.000 tot 170.000 minder vervoersbewegingen gemaakt. Dat is nogal wat.

De voordelen zijn evident. Amsterdam is momenteel een zwart gebied qua aantal besmettingen, dus op korte termijn is daar al veel gezondheidswinst te behalen. Maar de wethouder van verkeer, Sharon Dijksma, voegt eraan toe dat ook het verkeerssysteem ervan kan profiteren: “We kunnen op termijn het vervoer veel efficiënter maken. Mensen kunnen daardoor comfortabeler reizen.”

Werknemers én werkgevers profiteren

Maar ook de sociale partners profiteren ruim. Werknemers zijn er ontzettend blij mee. En ook werkgevers schieten er veel mee op. De hyperspits (iedereen om 09.00 uur op het werk) was eigenlijk al jaren achterhaald fenomeen en dit zou weleens de kans kunnen zijn om er definitief mee af te rekenen.

Nú nadenken

Het is belangrijk om het ijzer te smeden nu het heet is. Werknemers ervaren massaal de voordelen van thuiswerken en hebben weinig zin meer om (wanneer COVID is afgelopen) weer als vanouds achterin de file aan te sluiten.

Vervoer op maat

Ga dus met medewerkers om de tafel zitten (of plan een zoommeeting) om samen te onderzoeken hoe een goede vervoersmix eruit zou kunnen zien. De (lease)auto blijft in de basis natuurlijk de fijnste en veiligste manier om mee naar kantoor te rijden. Maar wellicht is voor sommige mensen een (elektrische) fiets al een flinke vooruitgang ten opzichte van trein of bus.

Maatwerk, daar gaat het om. Waarbij het uitgangspunt is: laten we er in ieder geval samen voor zorgen dat die belachelijke hyperspits nooit meer terugkomt. Met een beetje spreiden, hoeven we niet meer tweemaal daags stil te staan.

Auteur: Basti Baroncini

Delen via