Terug naar het overzicht

To Diesel or Not To Diesel

8 april 2015

Benzine of diesel? Wat rijdt voordeliger?

Wanneer is het voordeliger om met een diesel auto te rijden dan met een benzine auto? Het is algemeen bekend, een diesel kent boven een bepaald jaarkilometrage lagere exploitatiekosten. Hieronder vindt u de ontwikkelingen van het Break Even Point van de brandstof.

Tabel To Diesel or Not To Diesel

Het overzicht laat kleine verschuivingen zien. Deze wordt  veelal veroorzaakt door fabrikanten die hebben ingezien dat er gesleuteld moet worden aan de CO2-uitstoot (en het daarbij behorende brandstofverbruik) van het betreffende model. De opvallendste ontwikkeling is de hoge BEP van het D-segment.

In het overzicht is een zeer onregelmatige ontwikkeling van het BEP te zien, waarvan wordt verwacht dat deze ontwikkeling de rest van het jaar niet meer plaatsvindt. Bij het vergelijken van de modellen is het raadzaam  om een specifieke diesel met een specifieke benzine te vergelijken. Daarbij moet u ook rekening houden met de echte looptijd en jaarkilometers bij inzet.

Het bovenstaande overzicht kan als een goede leidraad worden gezien bij het maken van een passende keuze.

Prijsontwikkeling van de brandstoffen

In januari jl. was het nog onze verwachting dat de olieprijs zich medio 2015 zou ontwikkelen van  $ 65,00 naar $ 75,00 per vat. Op 26 maart stond de olieprijs echter op $ 54,95 per vat. Als we weer ‘vrienden’ worden met Iran en alle boycots opgeven, zou dit zomaar een productie van 1.25 miljoen vaten per dag extra opleveren met als gevolg een nog lagere olieprijs.

De brandstofprijzen zijn zeer onregelmatig, maar zoals bekend bepaalt het verschil tussen de literprijs van diesel en benzine mede het BEP (en niet de literprijs op zich).

Onthoud: kijk onderweg naar de pompprijzen van Euro en Diesel. In het rekenmodel is een verschil tussen die twee aangehouden van € 0,309 per liter. Wordt die kleiner, dan wordt de keuze voor de diesel minder gunstig!

Auteur: Thom Staal

Delen via