Terug naar het overzicht

Blij van een laadpaal op wielen

12 september 2019

Soms lees je iets waarvan je denkt: Yes! Dat had ik bij de presentatie van de nieuwste vinding van het Solar Team Eindhoven: de Stella Era. Een gestroomlijnde gezinsauto op zonne-energie die niet alleen een mega actieradius heeft (1200 km!), maar die ook fungeert als een laadpaal op wielen. De Stella Era kan de opgewekte zonne-energie namelijk delen met andere elektrische voertuigen (en apparaten). En dat is interessant nieuws.

Belangrijke stap naar futureproof rijden en laden

Waarom vind ik dit nou zo’n fijn bericht? Kijk, Ik ben vóór elektrisch rijden en vóór groene energie. Maar stel dat iedereen straks elektrisch rijdt, zijn we daar wel klaar voor? Al die mensen leggen zo rond 18.00 uur hun auto aan de oplader. Kan ons netwerk dat wel aan? Of valt dan het licht uit, de diepvries of de tv? Zijn er wel genoeg laadmogelijkheden om al die elektrische auto’s van energie te voorzien? Kortom: we moeten naar een ander systeem om ervoor te zorgen dat elektrische auto’s en apparaten gebruikmaken van duurzaam opgewekte energie. 26 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven hebben daarin met hun ‘laadpaal op wielen’ een belangrijke stap gezet.

Waar haalt ie de energie vandaan?

Met de nieuwste Stella kom je veel verder dan met de gemiddelde elektrische auto.
Met een volle batterij haal je met gemak de 1200 kilometer (met vier inzittenden volgens de standaard Europese berekening voor de actieradius van elektrische auto’s). Dat is te danken aan de verhoogde energieopbrengst van de zonnepanelen op het dak en het efficiënte energieverbruik. De elektramotoren zitten bijvoorbeeld niet in de auto zelf, zoals bij een Tesla, maar in de wielen. Hierdoor is er minder energie nodig.

Delen wat je over hebt

Zo’n enorme actieradius is natuurlijk handig voor de vakantie of voor een zakenreis naar het buitenland, maar de meeste mensen rijden gemiddeld 59 km per dag (CBS onderzoek) Er blijft dus fors wat energie over. En dat is het mooie, die energie kun je via de Stella app eenvoudig delen met anderen. Natuurlijk wil je wel zeker weten dat er voldoende energie overblijft voor jezelf. Geen probleem. De auto houdt bij het delen van energie rekening met de weersvoorspelling en hoeveel kilometers je nog moet rijden. Uiteindelijk bepaal je als eigenaar zelf of en hoeveel stroom je deelt.

Stella Era zoekt zelf de zon op

Om optimaal te laden, moet de Era zoveel mogelijk in de zon staan of rijden (met alleen daglicht, laadt hij overigens ook op). Nu staat een auto 70 tot 90 procent van de tijd geparkeerd, waarvan een groot deel in de schaduw. Moet je dan steeds op en neer lopen om je auto op een zonnige plek te zetten? Dat zou je denken, maar daar heeft het Solar Team iets op gevonden. Zo gauw als de auto in de schaduw komt te staan, rijdt de Stella Era uit zichzelf naar een andere, zonnige plek. Binnen grenzen. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je auto op een bewolkte dag naar Zuid-Frankrijk koerst.

Blij van zoveel bevlogenheid en talent

26 studenten zetten hun studie een jaar lang on hold omdat ze geloven in een toekomst zonder gas- en kolencentrales. Een toekomst waarin delen van duurzaam opgewekte energie net zo gewoon is als het delen van foto’s. Een toekomst waarin energie geen geld kost, maar geld oplevert en waarin elektrische auto’s een buffer zijn voor het energienetwerk. Daar word ik blij van. Met deze auto verdedigt het Eindhovense team in oktober zijn wereldtitel tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Voor mij heeft dit team nu al gewonnen. Nieuwsgierig? Bekijk het filmpje.

Delen via