Terug naar het overzicht

Belastingvoordeel elektrisch rijden tot 2025

2 oktober 2019

Goed nieuws: het belastingvoordeel voor elektrisch rijden blijft voorlopig gehandhaafd! In ieder geval de komende vijf jaar. Minder goed nieuws: de overheid gaat vanaf 2020 de bijtelling van de elektrische auto verhogen. Stapsgewijs maar toch.

Elektrisch rijden steeds aantrekkelijker

Persoonlijk vind ik het jammer van die bijteling en de restrictie van 5 jaar. We komen net een beetje op stoom met elektrisch rijden. Het aantal elektrische auto’s met een prettig prijskaartje neemt toe; de actieradius verbetert en je kunt op steeds meer plaatsen (snel)laden. De elektrische auto wordt dus steeds aantrekkelijker voor particulieren en ondernemers en dan maakt het kabinet een terugtrekkende beweging. Naar mijn idee te vroeg, maar goed, ik kan niet in de publieke portemonnee kijken.

Tegenstelling

Eén ding viel me op in het Belastingplan van het kabinet. En dat was het volgende zinnetje: ‘Het kabinet wil dat de elektrische auto op termijn voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar is.’ Ik vraag me dan af wat het kabinet onder ‘op termijn’ verstaat. In mijn beleving is ‘op termijn’ over een paar jaar en dan verdwijnt juist het belastingvoordeel. Enfin. Tegen die tijd zit er een nieuwe kabinet en wie weet kijken zij er weer anders naar.

Tot wanneer geldt wat

Over naar de orde van de dag: welk belastingvoordeel heeft de elektrische rijder tot 2025 en wat gebeurt er daarna. Ik zet de nieuwe belastingregels hier op een rijtje.

Volledig elektrische auto
Motorrijtuigenbelasting

  • Tot 2025 betaal je niets
  • In 2025 krijg je 75% korting
  • Vanaf 2026 betaal je de volle mep

Aanschafbelasting (bpm)

  • Tot 2025 betaal je geen bpm voor een nieuwe elektrische auto
  • In 2025 betaal je eenmalig 360 euro aan bpm
  • Na 2025 stijgt dat bedrag elk jaar mee met de inflatie

Bijtelling

  • In 2020 stijgt de bijtelling van 4 naar 8% over de catalogusprijs
  • Is de catalogusprijs hoger dan 45.000 euro, dan betaal je 22% bijtelling
  • Vanaf 2021 gaat de bijtelling ieder jaar stapsgewijs omhoog tot 22% in 2026

Plug-in hybride
Motorrijtuigenbelasting

  • Tot 2025 betaal je de helft (is nu ook al zo)
  • In 2025 krijg je 25% korting
  • Vanaf 2026 betaal je de volle mep

Aanschafbelasting (bpm)

  • Plug-in hybride auto’s hebben een eigen bpm tarief

Bijtelling

  • De bijtelling was en blijft 22%

Meer voordelen dan belastingvoordeel

Zelfs als het belastingvoordeel langzamerhand afneemt, is elektrisch rijden een aantrekkelijke optie. Want: besparen op je brandstofkosten, minder slijtage en onderhoud én het allerbelangrijkste, minder CO₂-uitstoot. En daar plukken we allemaal de vruchten van. Dus hopelijk trekt het verlengen van de voordelen van elektrisch autorijden de komende jaren en masse ondernemers en zzp’ers, zoals ikzelf, over de streep. En dan zien we daarna wel verder.

Auteur: Irma Schouten

 

Delen via