Terug naar het overzicht

Autoladen voor dummies

12 maart 2018

Als ZZP ‘er denk ik er al een tijdje over na om mijn dieselbusje in te ruilen voor een elektrische auto. Dat heeft twee redenen: het milieu en mijn klanten. De eerste reden behoeft geen toelichting. De tweede misschien wel. Veel van mijn klanten hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Er wordt dan ook regelmatig gefronst als ik voorrijd in mijn oude vertrouwde dieseltje. Ik ben me dus serieus aan het oriënteren. 2018 ga ik ‘over’ is het plan. Als ik mijn voornemen bespreek met mijn mede ZZP’ers krijg ik schouderklopjes en kritische vragen: ‘Hoe ga je dat doen met laden? Is dat niet veel gedoe? Moet je dan zo’n laadpaal plaatsen en wat kost dat wel niet? Of ik, als ik het toch ging uitzoeken, mijn bevindingen wilde delen?’ Dus bij deze: alles wat je wilt weten over het laden van een elektrische auto.

Wat heb je nodig om je auto op te laden?

Je kunt je auto thuis opladen. Daarvoor moet je een laadpaal of kastje laten installeren, kom ik verderop op terug. Of je kunt stroom ‘tanken’ bij publieke (snel)laadpalen. Je moet hiervoor een abonnement afsluiten bij een leverancier (zoals bijvoorbeeld New Motion, Eneco of Nuon). Je ontvangt een laadpas, die scan je en daarna kun je bij alle publieke laadpalen je auto opladen. De rekening ontvang je van de leverancier.

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Naast de abonnementskosten moet je de stroom betalen die je tankt. De kosten verschillen per energieleverancier, gemeente en waar je oplaadt. Thuis of op het werk opladen is veruit het voordeligste. Rijden op stroom kost je dan grofweg de helft van rijden op diesel. Het wordt extra interessant als je zelf stroom kunt opwekken. Bijvoorbeeld met behulp van zonnepanelen. De laadkosten bij openbare laadpunten zijn aanmerkelijk hoger. Ben je volledig afhankelijk van openbare (snel)laadpalen, dan valt er niet zoveel financieel voordeel te behalen. Wel is het zo dat de energie-efficiëntie van een elektrische auto veel beter is, waardoor hij uiteindelijk ‘zuiniger’ is in gebruik.

Over de aanschaf van een laadpaal

Allereerst van belang: schaf je een oplaadpunt aan als particulier of als ondernemer? Als particulier kun je kiezen tussen een laadkastje (bijvoorbeeld aan de deur van de garage) of een laadpaal. Voorwaarde is wel dat het ding op eigen grond staat of hangt. Woon je in een etagewoning, dan wordt het dus al een stuk lastiger. Maar stel je kunt ergens een oplaadkastje kwijt aan de wand of een laadpaal in de tuin, dan moet je qua kosten voor de aanschaf denken aan zo’n € 1.400,- (inclusief graafwerk 1-5 meter naar de meterkast). Kies je als ondernemer voor een laadpaal met een vermogen van 11 kW, waaraan je 1-2 auto’s tegelijkertijd kunt opladen? En laat je alles regelen door een energieleverancier dan kost je dit ongeveer € 3.800 in één keer of zo’n € 90,- per maand (Eneco Calculaadtor). Als ondernemer kun je via de MIA en Vamil fors besparen op je investering. Je moet dat wel regelen binnen 3 maanden na de aanschaf van je laadpunt, maar dan levert het je echt veel op.

Hoe lang duurt het voordat de accu is opgeladen?

De oplaadtijd hangt af van hoe leeg de accu is, hoe snel de auto kan laden en van het soort laadpunt. Als je accu helemaal leeg is en je laadt je auto thuis op met een 220 Volt-aansluiting, dan duurt het zo’n 8 uur. Bij een standaard publiek laadpunt duurt het ongeveer 2 tot 4 uur, afhankelijk van het type auto. Met een snellaadpaal is je auto in maximaal 30 minuten voor minimaal 80 procent opgeladen.

Kan elke elektrische auto aan de snellader?

Dat zou mooi zijn – vooral als je haast hebt en de ZZP’ers die ik ken hebben altijd haast – maar dat kan nu nog alleen als je elektrische auto voldoet aan de ChaDeMo-standaard. Bij auto’s met dit protocol zijn maatregelen genomen om eventueel negatieve effecten van snelladen te minimaliseren. Veel snelladen zou namelijk niet best zijn voor de accu. Vraag daarnaar als je een elektrische auto gaat kopen.

Kan iemand mijn stroom stelen?

Dit vond ik een interessante vraag. Kwam van een vriend van mij die in Amsterdam woont en altijd alles aan drie kettingen vastlegt. Zeg nooit, nooit, maar in principe is stelen van stroom niet mogelijk. Je meldt je altijd aan met een persoonlijke laadpas. De paal herkent de pas en ontgrendelt het stopcontact. Trekt iemand tijdens het opladen de stekker eruit dan stopt het laden en kan iemand niet op jouw pas verder laden. Je hebt dan natuurlijk wel de pech dat je accu maar deels is opgeladen.

Hier vindt u nog veel meer informatie over elektrisch rijden.

Auteur: Irma Schouten

Delen via