Terug naar het overzicht

2020 wordt het jaar van de e-bike van de zaak

24 oktober 2019

Nieuwe bijtellingsregels stimuleren e-bike van de zaak.

Ik weet het zeker. In 2020 breekt de elektrische fiets definitief door als slim vervoermiddel voor mensen die binnen een straal van 50 km van hun werk wonen. Vanaf 1 januari gaan namelijk de nieuwe bijtellingsregels in voor de ‘fiets van de zaak’. Met slechts 7% bijtelling per jaar wordt een (elektrische) fiets van de zaak voor werkgevers en medewerkers (en ook voor ons ZZP’ers) een aantrekkelijke optie. Hoe zit dat?

Hobbels wegnemen

De elektrische fiets is in Nederland bezig aan een razendsnelle opmars. IBG (International Bike Group) verwacht dat er in 2019 zo’n 550.000 elektrische fietsen worden verkocht. Een slordige 150.000 meer dan vorig jaar. Toch zijn er ook beren op de weg. Uit het continu-onderzoek ‘de e-bike Commuting Monitor’ van IBG blijkt dat de hoge aanschafprijs van de e-bike de grootste hobbel is om een e-bike te kopen voor woon-werkverkeer. Direct gevolgd door een gebrek aan financiële tegemoetkoming van de werkgever.

Einde aan de administratieve rompslomp

Een fiets leasen via je werkgever kan nu ook al, maar je moet dan exact bijhouden hoeveel je privé fietst en wat je dit oplevert. Kosten voor onderhoud, reparatie en eventueel stroomverbruik mag je daar weer van aftrekken. Klinkt als een enorm gedoe en dat is het ook. Hierdoor begint bijna niemand aan een leasefiets. Met de nieuwe bijtellingsregel ben je grotendeels verlost van alle administratieve rompslomp.

Veelgestelde vragen over e-bike van de zaak

Wat zijn nou precies de regels per 1 januari 2020? Hier de antwoorden op veelgestelde vragen over de ‘fiets van de zaak’ bijtellingsregeling.

  1. Wat houdt de bijtellingsregel in?
    Er komt net als voor (het privégebruik van) auto’s van de zaak een bijtelling voor het privégebruik van de bedrijfsfiets. Dit betekent dat je met een fiets van de zaak jaarlijks 7% van de waarde van de adviesprijs van de fiets bij je inkomen optelt. Een voorbeeld: stel het inkomen is € 35.000,- en de fiets kost € 2.000,- dan is de bijteling per jaar € 140,-. Je betaalt dan een belasting van € 59,- per jaar, dus minder dan € 5,- per maand. Klein nadeel. Als je een fiets van de zaak hebt, kom je niet meer in aanmerking voor de belastingvrije reiskostenvergoeding.
  2. Geldt de bijtelling ook als je de leasefiets alleen zakelijk gebruikt?
    Behalve voor woon-werkverkeer mag je de fiets ook gewoon privé gebruiken. Gebruik je de fiets alleen zakelijk, dan geldt de bijtellingsregeling ook.
  3. Krijg je nog kilometervergoeding voor zakelijk gereden kilometers met je privéauto?
    Stel je hebt een fiets van de zaak, maar het is hondenweer. Of je moet naar een presentatie of een afspraak waarvoor je een auto nodig hebt. Geen probleem. Als je in je eigen auto naar je werk rijdt, krijgt je voor die kilometers gewoon de zakelijke kilometervergoeding van € 0,19 per kilometer.
  4. Voor welke fietsen geldt de regeling?
    De regeling geldt voor alle soorten fietsen, dus de gewone fiets, e-bikes en speed pedelecs.
  5. Geldt de bijtelling ook voor een regenpak of een accu-upgrade?
    Accessoires als een regenpak en fietstas zijn in principe gewoon loon. Je kan er als werkgever voor kiezen om het loonbestanddeel onder de eindheffingsregeling te betrekken. Accessoires die deel uitmaken van de fiets, zoals een accu, vallen wel onder de adviesprijs van de fiets. Dus over een accu-upgrade moet je ook bijtelling betalen. Onderhoud en service zijn voor rekening van de werkgever.
  6. Kan je naast een auto van de zaak ook een fiets van de zaak hebben?
    Jazeker. Hierdoor wordt het interessanter om een aantal dagen per week de fiets te pakken naar je werk.

De nieuwe bijtellingsregel helpt ondernemers om hun medewerkers (of zichzelf, zoals in mijn geval) aan het fietsen te krijgen. Goed voor de gezondheid, het milieu en hoe meer mensen de fiets pakken, hoe minder fileleed.

Auteur: Irma Schouten

 

Delen via