Terug naar het overzicht

2019 een betaalbare elektrische auto? Kijk en vergelijk!

21 januari 2019

De jaarwisseling is voor een zzp-er altijd een spannend moment. Weg is het mooie bedrijfsresultaat van het afgelopen jaar. De teller staat weer op nul en resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. En dan hebben we nog de goede voornemens. Privé ben ik daar mee gestopt omdat je van tevoren al weet dat een goed voornemen vaak blijft wat het is: een voornemen. Zakelijk laat ik me hierdoor niet ontmoedigen. Ik heb één goed voornemen: dit jaar waag ik de overstap naar elektrisch rijden.

4% bijtelling tot 50.000,-
Ik ben daar niet de enige in. Bovag en de RAI Vereniging verwachten dat de verkoop van de elektrische auto in 2019 licht zal stijgen. Vooral, zo lees ik, omdat zakelijke rijders brood zien in het groeiende aanbod van elektrische auto’s onder de € 50.000,-. Dat is niet zo vreemd. Tot 1 januari 2019 gold voor auto’s zonder CO2 uitstoot 4% bijtelling over het hele aankoopbedrag. Vanaf 1 januari van dit jaar geldt dit percentage alleen nog voor de eerste 50.000 euro. Voor mij persoonlijk maakt dat gezien mijn beschikbare budget niet uit, maar je zal maar een Tesla S op het ook hebben van zo’n slordige € 112.300,- Dan is dat toch een beetje zuur.

Genoeg te kiezen
Gelukkig zijn er aardig wat betaalbare alternatieven waarmee je volledig profiteert van de gunstige bijtelling van 4%. Ik zet ze hieronder voor je op een rijtje.

Merk en type                              Actieradius (WLTP)       Prijs                  Laadtijd/snellaadtijd*
Peugeot iOn 100 km € 22.360,- 5 uur/25 min
Citroën C-Zero 100 km € 22.360,- 5 uur/25 min
Smart EQ ForTwo 160 km € 23.670,- 4,5 uur/n.v.t.
Smart EQ ForFour 155 km € 24.050,- 4,5 uur/n.v.t.
Volkswagen e-Up! 133 km € 27.875,- 5.25 uur/20 min
Peugeot Partner Tepee Electric 170 km € 30.745,- 6,75 uur/30 min
Citroën e-erlingo Multispace 170 km € 31.670,- 6,75 uur/30 min
Renault Zoe 300 km € 32.890,- 6 uur/25 min
Hyundai Long Electric 280 km € 33.995,- 4,5 uur/20 min
Kia Soul 250 km € 36.335,- 5,5 uur/20 min
Nissan Leaf 270 km € 36.890,- 7 uur/40 min
Hyundai Kona Electric 64 449 km € 39.195,- 9,5 uur/45 min
BMW i3 255 km € 39.549,- 4,5 uur/30  min
Volkswagen e-Golf 230 km € 38.680,- 10,5 uur/35 min
Nissan e-NV200 200 km € 41.990,- 7 uur/40 min
Opel Ampera-e 380 km € 46.699,- 9,25 uur/60 min

*Bij snelladen bereik je niet de volledige actieradius
(Bron AD)

Deze komen eraan
Later dit jaar komen bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 39, en de Kia e-Niro 39 op de markt. Beide met een actieradius van 289 km (WLTP) voor een richtprijs van € 35.000,- Wil je een grotere actieradius dan is de Kia e-Niro 64 misschien wel wat. Hiermee kun je met een volle accu 455 km (WLTP) afleggen, maar dit type is dan ook duurder € 42.510,-. De laadtijden/snellaadtijden van deze ‘in het vat’ auto’s zijn nog onbekend.

Wat kost elektrisch rijden?
Op e-drivers.com vind je een handige rekentool om uit te rekenen wat elektrisch rijden je kost en oplevert. De tool werkt deels met aannames, maar je krijgt wel een indruk. Je kan natuurlijk ook leasen. Daar denk ik zelf over. Geen gedoe met onderhoud en je kan met het zakelijk Autoabonnement ook voor kortere tijd voordelig een elektrische auto leasen. Misschien wel zo handig. Maar ik heb nog even om een keuze te maken. Het jaar is nog lang.

Auteur: Irma Schouten

Delen via